تاريخ : 1390/10/08
کد مطلب: 35
آفاق علم امام در «الکافى»

آفاق علم امام در «الکافى»

چکيده

امامت الهى، منصبى است که به جعل خداوندى حاصل مى ‏گردد و وجوب اطاعت همگان را در پى مى ‏آورد. امام، بايد از ويژگى ‏ها و امتيازاتى برخوردار باشد تا شأن مطاع‏ بودن را واجد گردد. از جمله اين ويژگى ‏ها، علم الهى است.

  کلينى، در کتاب الحجة از کتاب شريف «الکافى»، ابواب متعددى در علم امامان معصوم عليهم ‏السلام باز کرده است. از مجموع ۱۳۰ باب و ۱۰۱۵ حديث، در کتاب الحجة، ۹۳باب و ۳۶۴ حديث و بيش از ۳۹۱ مورد، به نحوى بيانگر علم الهى امامان عليهم ‏السلام است.

  منابع و سعه (گستردگى) علم امامان عليهم‏ السلام در چهار محور اصلى قابل پيگيرى است.

۱. سرچشمه‏ هاى غيبى علم امام؛

۲. عرصه ‏هاى علوم امام؛

۳. مجارى يا وسايط غيبى علم؛

۴. حيات و جريان دائم علم.

  قرآن مجيد، سرچشمه اصلى علم امامان عليهم ‏السلام حاوى تمام علوم است و امام عليه ‏السلام با دارابودن علوم قرآن، بر همه چيز آگاهى دارد.

  اسم اعظم نيز منبع عظيمى از علم است که خداى تعالى به امامان عليهم ‏السلام عطا فرموده است. عرصه ‏هاى علوم امامان عليهم ‏السلام، شامل منابع مکتوب، مثل جفر، جامعه، صحيفه حضرت زهرا عليهاالسلام، و علم به ماکان و مايکون است.

  تحديث، نکت در قلب و نقر در اسماع، از مجارى و وسايط غيبى علم امامان عليهم ‏السلام است.اين نوع از علم که علم حادث ناميده مى ‏شود، در شب‏هاى قدر، شب‏هاى جمعه و لحظه به لحظه، به امامان عليهم ‏السلام افاضه مى ‏شود، به اين ترتيب، افاضه علم به امامان، همواره جريان دارد.

  پس علاوه بر اين که خداى تعالى منابع فراوانى از علوم را در اختيار اهل بيت عليهم ‏السلام قرارداده_که هر يک از اين منابع فراتر از حد درک و فهم انسان است_ هر لحظه نيز بر سعه علمى ايشان مى ‏افزايد و اين علم، بر اساس روايات، افضل علوم ائمه عليهم السلام است.

کليدواژه ‏ها: علم امام، «الکافى»، اسم اعظم، «مصحف فاطمه»، «صحيفه جامعه».

برای دیدن متن کامل مقاله، کلیک کنید.