تاريخ : 1399/09/12
کد مطلب: 824
برگزاری ۴۱ نشست در کنگره بین‌المللی سیدمرتضی علم‌الهدی

برگزاری ۴۱ نشست در کنگره بین‌المللی سیدمرتضی علم‌الهدی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد عضو ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی هزاره سید مرتضی علم‌الهدی :تا قبل از مراسم اختتامیه و رونمایی آثار کنگره، ۴۱ نشست در هشت پنل، در اسفندماه برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، عضو ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی هزاره سیدمرتضی علم الهدی، ۱۲ آذرماه در نشستی خبری به مناسبت تشریح برنامه‌های این کنگره، گفت:

سیدمرتضی شخصیتی جامع‌الاطراف و ذوابعاد در قرن ۴ و ۵ هجری و مورد توجه عالمان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و غیرشیعه بودند و مطالبی که از سوی عالمان غیرشیعه در رثای او بیان شده نشان‌دهنده جایگاه والای ایشان است.

وی افزود: آثار ارزشمند ایشان در فقه و تفسیر و ادبیات و اصول و ... مورد توجه و ارجاع و استناد بوده است؛ دوره وی دوره طلایی در اندیشه شیعه و ایشان از ستارگان پرفروغ علم و ادب و میراث‌دار شیخ مفید و نظریه‌پرداز دقیق‌النظر در علوم اسلامی است.

راد اضافه کرد: مرکز همایش‌های علمی مؤسسه دارالحدیث از سال‌ها قبل طرح کلان احیاء و تصحیح آثار سیدمرتضی را با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی چاپ این آثار را در دستور کار قرار دادند.

مدیر دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم تأکید داشتند تا به خوبی به تحقیق و تصحیح و احیای آثار سیدمرتضی پرداخته شود که این کار انجام شده و کار تحقیقی جامع الاطرافی پدید آمده است؛ رهبری بر تحلیل شخصیت سیدمرتضی هم تاکید داشتند که در پیش نشست‌های مقدماتی همایش مورد توجه جدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مکارم شیرازی هم به مناسبت کنگره پیامی صادر فرموده‌اند که از ایشان تشکر داریم، بیان کرد: تولید کتاب و چاپ اثر از عوامل اقتدار تمدنی است، ولی مهمتر از آن ایجاد جریان در فضای نخبگانی و حتی عمومی و امتدادبخشیدن اجتماعی به این آثار است.

راد تصریح کرد: تحلیل و تبیین آثار کنگره، نیازمند بستر و فضای خاص خود است از این رو با موافقت هر دو نهاد مشارک یعنی دارالحدیث و بنیاد پژوهش‌ها مقرر شد تا دبیرخانه مشترک بین مرکز همایش‌های علمی دارالحدیث و بنیاد شکل بگیرد که انجام و نشست‌هایی طراحی شد.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: نظر به استقبال علاقه‌مندان تصمیم بر این شد که ۴۱ نشست در هشت پنل تا قبل از مراسم اختتامیه و رونمایی آثار برگزار شود که تحلیل جایگاه تمدنی و علمی سیدمرتضی به عنوان زعیم شیعه در قرن ۴ و ۵ برای الگوگیری نسل امروز، پرداختن به تمامی ابعاد اندیشه‌ای سید جزیی از اهداف این پیش نشست‌ها است.

وی تبیین الگوی شاخص عقلانی، تفاهم و تقریب و هم‌اندیشی فکری مذهبی علامه سیدمرتضی را از دیگر اهداف برشمرد و گفت: هر پنل مقدماتی کنگره هم اهداف خاص خود را دارد و برای هر کدام دبیر علمی داریم؛ مثلا در اولین نشست به بحث نوآوری‌های سیدمرتضی و تنوع آنها پرداخته خواهد شد.

راد افزود: آثار سیدمرتضی در چهار نشست، آثار و اندیشه‌های قرانی در شش نشست، آثار حدیثی در ۵ نشست، آثار ادبی در ۴ نشست، فرهنگی اجتماعی، تمدنی و سیاسی در ۶ نشست؛ آثار کلامی در ۵ نشست، آثار فقهی و اصولی در ۹ نشست، سید و حوزه دوره معاصر با هدف الگودهی و وحدت حوزه هم در دو نشست مورد بررسی از سوی صاحبنظران قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: مراجع تقلید استقبال بسیار خوبی داشته‌اند و فضلای حوزه قم، خراسان، اساتید دانشگاه و ... هم در  برپایی نشست‌ها همکاری دارند.