تاريخ : 1390/11/19
کد مطلب: 85
نشست مقدماتی کنگره برگزار شد.

نشست مقدماتی کنگره برگزار شد.

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷

نشست مقدماتی کنگره بين المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلينی و نیز مراسم رونمايی از تمبر يادبود آن عالم بزرگ، صبح امروز با حضور آية الله العظمی سبحانی، آیة الله محمدی ری شهری و نمایندگان بيوت مراجع و همچنين مهندس محبيان، رييس هيئت مديره شرکت پست جمهوری اسلامی ايران و جمع زیادی از حدیث پژوهان و محققان علوم دینی، در موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.

  آية الله العظمی سبحانی در اين مراسم با اشاره به نسب شريف کلينی و شرايط محيطی زندگی وی گفت: پدر کلینی، برادرش، دایی‌اش و حتی دایی‌زاده‌های او، همگی از علمای عصر خود بوده‌اند و دامن چنین خانواده‌ای، باید هم مثل کلینی را تربیت کند.

  ایشان در تبیین جایگاه علمی کلینی گفت: در زمانی که قائلین به ترسیم، تشبیه و تجسیم، میدان دار جهان اسلام بودند، کلینی شریعت را به عقل پیوند زد و بدون تأثیر پذیری از فضای حاکم، شریعت را از انحراف نجات داد؛ او نه تنها يک محدث ثقه بود، بلکه يک عالم مسلط به فقه، ادبیات عرب و علم رجال بود.

  رئیس مؤسسه تحقیقاتی امام صادق علیه السلام دربارۀ برخی از ویژگی‌های کتاب کافی گفت: از مزایایی که این کتاب دارد، این است که عناوین ابوابش بیشترین مناسبت را با روایاتش دارد؛ احادیثش غالباً «مسند» است و «مقطوع» و «مرسل» کم دارد و اسنادش کامل است.

  ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرهای کلینی گفت: کلینی روایات کافی را از کتاب‌های دیگر جمع نکرده؛ بلکه با سفر به کشورها و شهرهای مختلف جهان اسلام، مشافهتاً از مشایخ خود کسب کرده است و شاید دلیل طولانی شدن زمان تدوین کافی هم همین باشد.

  آیة الله محمدی ری شهری، پیش از سخنان آیت الله سبحانی، ثقة الاسلام کلینی را بزرگترین میراث دار احادیث اهل بیت علیهم السلام، در زمان غیبت صغری دانست و جامعیت وی در بسیاری علوم، عنایت ویژۀ وی به پیوند میان عقل و دین، جایگاه ویژۀ او در جهان اسلام و نیز امکان ارتباط وی با امام عصر علیه السلام را از دیگر ویژگی منحصر به فرد آن عالم ربانی عنوان کرد.

  رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با یادآوری نقش برجستۀ ثقة الاسلام کلینی در ترویج روایات اهل بیت علیهم السلام گفت: ثقة الاسلام کلینی حق بزرگی بر جهان تشیّع و پیروان اهل بیت علیهم السلام و بخصوص حوزه‌های علمیه دارد و این حق تاکنون آن طور که شایسته و بایسته است به جا آورده نشده است.

  در ابتدای این نشست، حجة الاسلام مهدی مهریزی، دبیر علمی کنگره، با یادآوری ثمرات کنگره های قبلی که در بزرگداشت حضرت عبدالعظیم علیه السلام و شیخ ابوالفتوح رازی بوده، معرفى و بزرگداشت شخصيت علمى و معنوى ثقة الاسلام كلينى، ترويج معارف حديثى اهل بيت علیهم السلام، تحقيق و پژوهش در ميراث به جا مانده از آن محدث و دانشمند كم ‏نظير و نیز شناخت جايگاه و تأثير كتاب كافى بر ساير كتب روايى (اعم از شيعه و اهل سنت)، را از اهداف برگزاری کنگرۀ بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی عنوان کرد.

  وی تصحیح جدید کتاب کافی و نیز تحقیق و تصحیح برخی از شروح و تعلیقات آن را، از مهم ترین کارهای انجام شده برای این کنگره دانست و افزود: مجموعۀ آثاری که در این کنگره عرضه می‌شود، تقریباً به شصت و یک جلد می‌رسد که شانزده جلد آن، تصحيح جدیدی از کتاب كافی است؛ سی جلد آن مربوط به تعدادی از شروح و حواشی كافی است كه تا به‌حال منتشر نشده اند؛ و پانزده جلد هم كتا‌ب‌ها و مقالاتی درباره كافی و كلينی و نیز گزارش پايان‌نامه‌ها و مقالات ارائه شده به کنگره است که اميد است همۀ این مجموعه تا كنگرۀ اصلی چاپ و منتشر شود. در کنار این کارها، متن کامل گفتگو با برخی بزرگان و شخصیت های علمی و نیز نشست‌های علمی مربوط، در چند جلد عرضه خواهد شد. همچنین نرم افزار تمامی آثار یاد شده در قالب یک DVD، تهیه و همزمان با برگزاری همایش اصلی عرضه خو اهد شد.

  رئیس پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث، ثبت روز ۱۹ اردیبهشت در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز بزرگداشت کلینی»، انتشار تمبر «یادبود ثقة الاسلام کلینی»، تهیۀ خبرنامه و راه اندازی پایگاه اینترنتی کلینی را از دیگر فعالیت های دبیرخانه علمی گنگره برشمرد.

  حجة الاسلام حسین درايتی، مدير پروژه تصحيح کافی نيز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گزارش مبسوطی از روند و مراحل تصحيح کافی، را ارائه کرد.

  گفتني است در پايان اين مراسم، تمبر يادبود ثقة الاسلام کلينی، توسط آية الله العظمی سبحانی و آیة الله محمدی ری شهری رونمايی شد.