تاريخ : 1399/11/18
کد مطلب: 862
نشست «نوآوری‌های اصولی سید مرتضی» برگزار شد

نشست «نوآوری‌های اصولی سید مرتضی» برگزار شد

نشست «نوآوری‌های اصولی سید مرتضی» با ارائه بلال شاکری استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد، برگزار شد.

بلال شاکری استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد در این نشست که امروز با حضور حجت‌الاسلام علی راد مسئول نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قم و سیدرضا شیرازی عضو هئیت علمی پژوهشکده اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قالب وبینار برگزار شد، به موضوع نوآوری‌های روشی، ساختاری و مسائل جدید سید مرتضی اشاره کرد.
وی به نوآوری‌های ساختاری سید مرتضی اشاره کرد و گفت: سید مرتضی در تهذیب علم اصول برخی از مسائل را کم کردند و برخی از مباحث را اضافه کردند و همچنین در این خصوص به تبویب و باب‌بندی علم اصول پرداختند.
شاکری تصریح کرد: سیدمرتضی در نوآوری‌های روشی نیز آموزش اصول را مطرح کرده است و به کاربرد و تطبیق آن با فقه اشاره دارد، وی همچنین نگاهی به فقه مقارن(فقه سایر مذاهب اسلامی و اهل سنت) دارند و بحث خطاب را مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: سید مرتضی معتقد است، باید اصول فقه براساس حکم شرعی باشد و اولین کسی است که بحث اجماع را مطرح کرده است. ایشان کتاب «الذریعه الی اصول الشریعه» را نگاشته و علم اصول را برای اولین بار در عصر خود ساماندهی کرده است. ایشان کتاب اصولی برجسته‌ای با مبانی مشخص و معینی و با استفاده از کتاب استادش شیخ مفید و کتب پیشینیان، به رشته تحریر درآورده است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد، در پایان به ملاک نوآوری‌های روشی، ساختاری و مسائل جدید اشاره کرد و به سوالات در این خصوص پاسخ داد.