نگاهى به باورهاى عاميانه در تفسير روض الجنان
نگارنده در پيش درآمدى كوتاه، انگيزه نگارش مقاله را موجز و مفيد چنين بيان مى كند:
باورهاى عاميانه يا غير علمى كه در محدوده ادبيات مردمى است، را در انواع و مراتبى ويژه گرد آوريم و جداگانه به مطالعه هر دسته بپردازيم.
نويسنده در مقدمه بحث خود به تفاوت ميان اصطلاحات عاميانه و باورهاى عاميانه پرداخته و سخن خود را به باورهاى مردمى معطوف مى دارد. و در ادامه، مراد خود را آن دسته باورهايى معرفى مى كند كه جنبه عام يافته و مفسّر اين باورها را از منشأ قرآنى و يا روايى نگرفته است.
نگارنده در آغازِ بحث وعده داده كه، به باورهاى عاميانه دينى ـ اجتماعى پرداخته و عناوين داستان عصيان آدم و حوّا، قصه انس آدم با حوّا، تفاوت زمان پيدايى روح در جنين دختر و پسر و وجه تسميه رمضان موضوعات اصلى آن را تشكيل مى دهند.
سپس وى بارهاى عاميانه ـ صوفيانه را مدّ نظر قرار مى دهد و داستان هايى از قبيل: تمثّل گناه آدم به صورت حيوانات و قصه خبيب بن عُدى الانصارى از صحابه رسول خدا صلى الله عليه و آله را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد. نگارنده در ادامه بحث، باورهاى عاميانه و شبه علمى درباره جهان هستى را مطرح و تعداد عوالم و جهان هاى مخلوق و قصه چگونگى آفرينش آسمان و زمين و سخنى درباره طبقات زمين را بحث و بررسى مى نمايد. وى در پايان، باورهاى عاميانه درباره اعداد، ايّام و مواليد ثلاثه را بيان مى كند و اعداد نمادين ايام هفته و نوبت خلق و باورهاى عاميانه درباره طبيعت و مسايل طبيعى از جمله سرفصل هاى اين نوع باورهاى عاميانه قرار گرفته است.