تاريخ : 1390/12/11
کد مطلب: 161
مجموعه مقالات كنگره شيخ ابو الفتوح رازى (ج ۳)

مجموعه مقالات كنگره شيخ ابو الفتوح رازى (ج ۳)

عنوان: مجموعه مقالات كنگره شيخ ابو الفتوح رازى (ج ۳) (مباحث كلامى)

به کوشش: جمعى از فضلا و نويسندگان

تعداد جلد: جلد سوم (۴۷۲ صفحه)، وزیری

ناشر: دار الحديث

محل نشر: قم

تاریخ انتشار: ۱۳۸۴ 

 ۱. ابوالفتوح رازى و پاره ‏اى از مسائل كلامى/ جعفر سبحانى

نويسده در پيش ‏گفتارى به بيان شرح احوال ابوالفتوح پرداخته و نيز بيان مى ‏دارد كه در نيمه نخست قرن ششم چهار تفسير بزرگ به رشته تحرير درآمده است كه دوتاى آنها بر مشرب شيعى و دوتاى ديگر بر مشرب سنّى نگارش يافته است. نويسنده معتقد است تفسير ابو الفتوح اقيانوسى از معارف موجود در آن روز است و در اين مقال به بيان ادله و برداشت ‏هاى كلامى ابوالفتوح از آيات قرآنى مى ‏پردازد كه به شرح زير است:

  ۱. مراتب توحيد، ۲. برهان تمانع، ۳. اسم غير مسمّاست، ۴. تقسيم اسماء، ۵. ايمان از روى جبر فاقد ارزش است، ۶. افعال بشر و مشيّت خدا، ۷. رؤيت خدا در آخرت، ۸. حدوث كلام خدا، ۹. تكليف فقط در اين دنياست، ۱۰. ابطال جبر و تفويض، ۱۱. براى محال، ۱۲. مسائلى در توبه، ۱۳. مسائلى در امر به معروف و نهى از منكر، ۱۴. حقيقت عدل الهى در روز جزا.

۲. مذاهب كلامى تفسير ابوالفتوح رازى/ مهدى فرمانيان

نويسنده، ضمن بيان مكاتب گوناگونی كه در طول تاريخ اسلام ظهور كرده ‏اند، به نقد و بررسى ديدگاه ابوالفتوح رازى درباره سه فرقه مجبّره، اصحاب حديث و معتزله در تفسير خود اشاره مى ‏كند كه در قرن پنجم و ششم با آنها در ارتباط بوده است. سپس به عنوان مقدمه و به اختصار، درباره حديث افتراق و بعضى فرق ديگر مانند: خارج، قدريّه، جهميّه، نجاريه، مفوّضه، اهل سنت مباحث كوتاهى آورده و فهم مطالب مطرح در تفسير ابوالفتوح را منوط به ذكر اين مطالب مى ‏داند. نويسنده در ادامه نيز به بيان برخى مفاهيم و اصطلاحات كلامى مانند: تشبيه و تجسيم خداوند، نظريه كسب، تكليف ما لا يطاق، مفهوم ايمان، رؤيت الهى، هدايت و ضلالت وجوه ضلال در قرآن، مشيّت و اراده الهى، حدوث و قدوم قرآن مى ‏پردازد.

۳. مرورى بر آراى كلامى ابوالفتوح رازى/ دكتر محمود يزدى مطلق (فاضل)

نويسنده، تفسير روض الجنان را مهم‏ ترين اثر ابوالفتوح دانسته است و او را متكلّمى آگاه به بسيارى از مسائل كلامى و اعتقادى عصر خويش مى ‏داند. و ضمن مقايسه ‏اى بين تفسير تبيان و تفسير ابوالفتوح رازى، و اشاره به مشابهت ‏هاى فراوان ميان اين دو تفسير بزرگ شيعه، چنين نتيجه مى ‏گيرد كه مبانى كلامى ابوالفتوح رازى مبتنى بر كتاب الهى و عقل است كه نماينده اين فكر، علماى بزرگ شيعه بوده ‏اند و شيخ طوسى چهره برجسته آنان است. نويسنده ادّعا مى ‏كند كه پس از مطالعه جزء به جزء تفسير روض الجِنان و فيش ‏بردارى از مباحث كلامى آن، آراى ابوالفتوح رازى را با آراى شيخ طوسى در تفسير تبيان مقابله كرده و ضمن اين بررسى به موضوعات زير برخورد كه شايسته تحقيق بوده است.

  نظر و تأمل، بطلان تقليد در اصول عقايد، ضرورت اقامه برهان براى معرفت الهى و ردّ نظريه اصحاب معارف، مباحثى است كه در «بخش اول: عقل» به آن مى ‏پردازد. توحيد ذات و صفاتى الهى، عدل و افعال الهى، نبوت، معاد نيز سرفصل ‏هاى ادامه اين مقاله‏ اند كه مباحث مهم كلامى در ضمن آن بحث و بررسى و نيز نظريه ابوالفتوح در پايان هر مبحث به هرماه ادّله آن آمده است. 

۴. درنگى بر عقيده «بدا» و نظر ابوالفتوح/ على رضا هزار

نگارنده مقاله در مقدمه به بيان معناى بَدا پرداخته و نيز انگيزه خود را از نگارش، بيان نظريه مرحوم ابوالفتوح رازى درباره مقوله بدا و اندكى هم تحليل آن عنوان مى ‏كند. وى سپس اين واژه را از دانش واژه ‏هاى شرعى بيان مى ‏كند كه پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نيز به كار برده است. نگارنده اقسام قضاى الهى را مستند به روايات و آيات بيان كرده و به طرح ديدگاه‏ هاى دانشمندان شيعه در مسئله بدا مى ‏پردازد و در كنار نظريه ابوالفتوح، ديدگاه شيخ صدوق و آية الله‏ خويى را مطرح مى ‏كند.

  نويسنده مدعى است در ميان دانشمندان شيعه تنها دو بزرگوارند كه ديدگاه منفى و منكرانه به بدا دارند. يكى ابوالفتوح رازى است و ديگرى خواجه نصير الدين طوسى. وى سپس محورهاى تحليل نظريه ابوالفتوح رازى را بيان كرده و نيز پاسخ‏ هاى دانشمندان به اين نظريه را به شيوه ‏هاى روش تأويلى و روش تفسيرى بيان مى ‏كند. 

۵. احباط و تكفير از ديدگاه انديشمندان اسلامى و شيخ ابوالفتوح/ غلامعلى غلامعلى ‏پور (يعقوبى)

نويسنده در شروع مقاله، بحث احباط و تكفير را يكى از مباحث مهم اصولى اعتقادات و كلام مى ‏داند و به ريشه ‏يابى لغوى و اصطلاحى احباط و تكفير از منابع مهمّ لغت و تفسير و كلام مى ‏پردازد. سپس در فصل ديگر، آراى متكلّمان در اثبات يا ابطال احياط را مطرح مى ‏كند و به ديدگاه ابوالفتوح رازى درباره احباط مى ‏پردازد. روش ابوالفتوح در تفسير آيات احباط، پاسخ به استدلال معتزله، ديدگاه وى در مورد كفر و ارتداد، ديدگاه ابوالفتوح درباره تكفير و عوامل احباط و تكفير از سرفصل ‏هاى اين نوشتار است.

۶. اهل بيت عليهم ‏السلام در تفسير ابوالفتوح رازى/ رقيّه صادقى نيّرى

نگارنده در شروع، شيخ ابو الفتح رازى را از نسل يكى از صحابه معروف پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله معرفى و تفسير ابوالفتوح را يكى از قديمى ‏ترين تفاسير فارسى شيعه عنوان مى‏ كند و مطلب مطرح شده در اين زمينه را در تفسير به سه بخش تقسيم مى ‏كند:

۱. آياتى كه سبب نزول آنها حادثه ‏اى بوده كه براى على عليه‏ السلام يا اهل بيت عليهم ‏السلام روى داده است.

۲. آياتى كه اختصاصاً به فضايل على عليه ‏السلام اشاره مى ‏كند.

۳. آياتى كه به فضايل اهل‏بيت عليهم ‏السلام به ‏طور كلى پرداخته است.

  على فدايى پيامبر، على سردمدار انفاق كنندگان، اطاعت على همگام با اطاعت پيامبر، على محسود حاسدان، بخش‏ هايى از مبحث اول است ... در بخش دوم (آيات مربوط به فضايل اختصاص على عليه ‏السلام) مباحث چون: بى ‏مبالاتى امام على عليه ‏السلام به مرگ، گواهى على معادل گواهى هفت قرشى، راه يافته ‏ترين انسان‏ ها، امام على عامل به آيه صدقات، آل عمران على است و برتر از داوود و خضر بحث و بررسى شده است. نگارنده در پايان مقاله (بخش سوم)، آياتى كه به فضايل اهل بيت مى ‏پردازند را دسته بندى و مطرح مى ‏نمايد. صراط مستقيم، صراط محمّد و آل محمّد است، اهل بيت علت خلقت و مظهر اسماى متجلى بر آدم، اهل بيت بهترين امت، اهل بيت حبل الله‏ المتين، حب اهل بيت، برترين حسنه، پيشگامان در امور خير و ذوى القربى همان ائمه ‏اند عناوين مباحث اين بخش‏ اند.

۷. جايگاه اهل بيت عليهم ‏السلام و صحابه در تفسير ابوالفتوح/ حميد رضا اسلاميه

نگارنده در مقدمه، ويژگى تفسير ابوالفتوح نسبت به تفاسير قبل از آن را مباحث مربوط به اهل بيت و امامت حضرت على عليه ‏السلام و گستردگى طرح آن مباحث مى‏ داند و سپس مقاله خود را در سه بخش عنوان مى ‏كند.

۱. مباحث مربوط به جايگاه و ذكر مناقب اهل بيت در روض الجنان. نويسنده در اين بخش ابتدا به طور كلى آياتى را كه ابوالفتوح در ذيل آنها به مناقب اهل بيت عليهم ‏السلام پرداخته و از مبانى شيعه دفاع كرده است، تقسيم مى‏ كند و سپس شواهدى از جزءهاى مختلف قرآن ذكر كرده و در پايان بخش، شواهدى را از اين تفسير در مورد برترى اهل بيت بر خلفا آورده است.

۲. مباحث مربوط به جايگاه صحابه در اين تفسير و ذكر مواردى از مناقب صحابه. نويسنده در اين بخش لغزش ‏هاى ابوالفتوح را در بحث صحابه به تصوير مى ‏كشد ؛ مثل اين كه ابوالفتوح حكايتى يا روايتى به ظاهر اخلاقى ـ تربيتى نقل مى ‏كند كه در ضمن آن، منقبتى به يكى از صحابه نسبت داده و به نحوى تطهير شده است.

۳. بررسى علت مطرح كردن جايگاه اهل بيت و صحابه در تفسير و علّت ذكر مناقب صحابه. نگارنده در اين بخش، با بررسى زمان و شرايط محيطى ابوالفتوح، به اين سوال پاسخ مى ‏دهد كه چرا مباحث مربوط به اهل بيت در اين تفسير رونق دارد و چرا در موارد محدودى ايشان به منقبت صحابه پرداخته است. 

۸. حضرت مهدى (عج) در تفسير ابوالفتوح رازى/ عبد الكريم عبد اللّهى

نويسنده در آغازِ مقاله، مستند به رواياتِ متواترى از پيامبر گرامى صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله ضرورت وجود امام زمان(عج) را اثبات مى ‏كند.

  در ادامه آياتِ مورد استنادِ «ايمان به غيبت مهدى، مشخص نبودن زمان ظهور، كشته شدن دجّال به دست مهدى(عج)» به ضميمه تفسير ابوالفتوح در ذيل را مطرح مى ‏كند.

  نگارنده در ادامه مبحث، آياتِ قابل استناد به موضوعات: دوازدهمين جانشين پيامبر، يكى شدن دين ‏ها، نشانه ‏هاى قيامت و ظهور، ختم خلافت با صاحب الزمان(عج)، نويد چيرگى اسلام در جهان، مهدى دوازدهمين امام دين قيّم، مهدى (عج) آخرين امام، بيت المقدس در عصر ظهور، وارث زمين و مباحثِ مهم ديگرى نيز مطرح مى ‏شود. 

۹. عصر مهدويت در تفسير ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله/ على اصغر رضوانى

نويسنده، طى پيش‏گفتارى، اصل ظهور حضرت مهدى(عج) در آخر الزمان و پايان تاريخ بشر در روى كره زمين را از جمله مباحث مهم بحث مهدويت ذكر مى‏ كند و يادآور مى ‏شود كه عصر طلايى، همان دوره‏ اى كه زمين پُر از عدل و داد خواهد شد، همين دوره است و نيز بيان مى ‏كند كه در اين نوشتار به گوشه ‏اى از بيانات ابوالفتوح در اين موضوع مى ‏پردازد.

  ايمان به مهدى(عج)، ايمان به غيب است، مستضعفان وارثان زمين، عصر غلبه اسلام بر ساير اديان و طول عمر حضرت مهدى عناوين برخى مباحث مقاله است كه در آن ضمن استناد به آيه مربوطه تفسير شيخ ابوالفتوح را نيز طرح و بررسى نموده است. نگارنده در ادامه، به اين سؤال مشهور «دجّال كيست؟» با نقل نظريه ابوالفتوح در اين زمينه مى ‏پردازد و سپس كلام ابوالفتوح را توضيح داده و تحليلى جامع درباره دجال مى ‏نمايد. سپس نزول عيسى در آخر الزمان را بحث و بررسى مى ‏نمايد. در پايان به نقل از ابوالفتوح موقعيت انسان‏ ها در عصر ظهور حضرت مهدى(عج) را بيان مى ‏نمايد. 

۱۰. تصوير شيطان در تفسير روض الجنان ابوالفتوح رازى/ دكتر مهدى جلالى

نگارنده، در شروع مقاله، عصرِحيات مؤلف تفسير روض الجنان را دوره برازندگى و كمال يافتگى زبان درى و اوج اعتلاى شعر و نثر پارسى مى ‏داند و مهم ‏ترين تفسير اين دوره خاص را تفسير گرانقدر روض الجنان و روح الجنان ـ كه توسط شيخ ابوالفتوح رازى به سامان يافته است ـ مى ‏داند. و ادعا مى ‏كند اين اثر، صرف نظر از يک تفسير قرآن شايستگى آن را دارد كه به عنوان متن پارسى و مجموعه ‏اى كامل و عزيز الوجود همپاى متون معتبر نثر فارسى جاى خاص خود را باز يابد.

  عناوينِ منشأ وجودى ابليس، ساختارشناسى كلمه ابليس، كفر ابليس و عصيان جاودان او، فريبكارى ابليس و فريفتگى بشر و هبوط ابليس به زمين، از جمله مباحثى است كه نويسنده مطرح كرده و در ضمنِ طرح آيات قابل استناد به آن، عين كلامِ شيخ ابوالفتوح را در آن بحث آورده است. شيطان مانع خير و احسان و نيز رفيقى نا رفيق، وسوسه انگيزى و گمراه گرى اهريمن، تمثّل بشرى اهريمن نيز عنوان سر فصل‏ هاى ديگر اين مقاله است.

  عناوين بسيار جذّاب و بكر ديگرى توسط نگارنده اين مقاله بحث و بررسى شده كه به چند نمونه آن اشاره مى ‏كنيم: محدوديت نفوذ شيطان در انسان، شيطان و رخنه در آسمان و برادران اهريمن و دوستان ديو.