تاريخ : 1389/10/28
کد مطلب: 4
آیة الله سید احمد خاتمی: تصحيح كتاب شريف «الكافی» ستودنی و ارزشمند است.

آیة الله سید احمد خاتمی: تصحيح كتاب شريف «الكافی» ستودنی و ارزشمند است.

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۸

تصحيح كتاب شريف «الكافی» ستودنی و ارزشمند است و اينجانب، به سهم خود به عنوان طلبه ای كه اين كتاب را بسيار مطالعه می كنم، از تهيه كنندگان آن قدردانی می كنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحديث، آیة الله سيد احمد خاتمی، عضو جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه، به ويژگی های تصحيح جديد كتاب «الكافی» اشاره كرده و گفته است: جايگاه رفيع الكافی و محورى بودن احاديث اين كتاب در استنباط احكام، و فقدان متنى صحيح و استوار و فنى با رعايت جديدترين شيوه‏ هاى تحقيق از يک سو، و وجود زمينه‏ هاى فراوان براى تحقيق همه جانبه الكافی و رفع مشكلات سندى و متنى آن، و نياز مبرم حديث ‏پژوهان به نتيجه اين‏ گونه تحقيقات از سویى ديگر، بازنگرى، تصحيح و تحقيق ديگربارۀ اين اثر گرانسنگ را، ضروری کرده بود.

عضو هيأت‌ رئيسه‌ مجلس خبرگان رهبری‌ افزوده: اينجانب، تصحيح كتاب شريف كافی را - كه توسط پژوهشگران مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث تدوين شده ـ، از كارهای فاخر، ارزشمند و قابل تجليل می دانم و به سهم خود به عنوان طلبه ای كه با اين كتاب سرو كار دارم از تهيه كنندگان آن تشكر می كنم.

امام جمعه موقت تهران تصريح كرده: كتاب شريف كافی در عرصه متن، سند و دیگر مطالبی كه در تحقيق و تصحيح فاخر، مورد نياز محققان است، به تصحيح نياز داشت و كنگره بزرگداشت مرحوم كلينی انصافاً كاری ستودنی و درخور تجليل انجام داد. اولاً مقابله كتاب با هفتاد و سه نسخه از جهت تهيه نسخ و مقابله با نسخ، كار پر زحمت، ارزشمند و بزرگی است. ثانياً ضبط درست اسناد كار ارزشمند ديگری است كه در اين عرصه صورت گرفته است. ثالثاً شروح مفيدی كه در ذيل احادیث از بزرگان شرّاح كافی آمده، نقطه ديگر ستودنی اين تحقيق و تصحيح جديد است. اعراب گذاری مجموعه كتاب كافی و مهمتر از آن، اسامی رجال كار ارزشمند ديگر اين تصحيح است.

اين استاد حوزه علميه از خدمات آيت الله محمدی ری شهری در عرصه نشر حديث و خدمت به احاديث ائمه اطهار عليهم السلام، تشكر کرده و افزوده است: می توان گفت كتاب های شيخ صدوق هم نياز به تصحيح مجدد دارد. كتاب «من لا يحضره الفقیه» ایشان را مرحوم غفاری تصحيح كرده است اما آن هم نياز به بازبينی دارد. شرح علامه محمد تقی مجلسی بر «من لايحضره الفقیه» که قبل از انقلاب چاپ حروفی شد، دو مشكل دارد: یکی اینکه تصحيح آن دقيق نيست و دیگر اینکه در اختيار همگان نيست، بنابراين می طلبد كنگره ای برای شيخ صدوق برگزار شود.

گفتنی است، تصحيح جديد «الكافی»، به عنوان بخشی از مجموعه آثار کنگره بین المللی ثقة الاسلام کلینی است که با تلاش جمعی از محقّقان گروه احيا و تصحيح پژوهشكده علوم و معارف حديث در ۱۵ جلد منتشر شده است.