تاريخ : 1394/09/29
کد مطلب: 591
 کارآمدى مدل انديشه غيبت نزد سيّد مرتضى در عصر حاضر

 کارآمدى مدل انديشه غيبت نزد سيّد مرتضى در عصر حاضر

آنچه با عنوان عقايد اماميه شناخته مى ‏شود، عمدتا برآمده از آثار کلامى متکلّمان قرن چهارم و پنجم هجرى، مانند شيخ مفيد و سيّد مرتضى است، گو اين که در سده ‏هاى بعدى، امثال خواجه نصير الدين طوسى، بيان‏ هاى متفاوتى از بعضى امور، ارائه کردند. عمده چالش ‏ها در اين آثار، بر محور امامت و متعلّقات آن (مثل عصمت، علم خاص و فضل امام) متمرکز است و مسئله غيبت در اين ميان، جايگاهى ويژه دارد.

پژوهشى که مقاله حاضر آن را گزارش مى ‏کند، با تدقيق در مدل انديشه غيبت در آثار سيّد مرتضى، آشکار مى ‏کند که وى درصدد نبوده است با اعراض از نقل، از راه احتجاجات عقلى براى اماميان، باورسازى کند؛ بلکه عقايد را در ميان ايشان، شايع و متواتر و متکى به نقل و بى‏ نياز از اثبات مى ‏يافته است و غايات و روش ‏هاى وى، غالبا، بلکه محضا متکلّمانه و اسکاتى بوده است. مدلى که وى ارائه کرده، عناصر اصلى تفکر اماميه را در بلندايى از استدلال ‏هاى نظرى قرار داده که دست مخالفان به دامن آن نرسد و در عين حال، در حوزه نقل شيعه هم بگنجد. او با طرح کلامى مسائل، مى ‏خواسته باروى مستحکمى حول عقايد اماميه ايجاد کند که از طعن مخالف، در امان بوده، براى مؤلّف، اطمينان ‏آفرين باشد. پس او به اين معنا عقل‏ گرا نيست که چون در اثبات عقايد و باورزايى، نقل و معرفت حاصل از آن را قابل اعتماد نمى ‏يابد، با تکيه بر عنصر يقين، سراغ استدلال ‏هاى عقلى رفته باشد؛ بلکه وى، از يک سو طرح عقايد با رويکرد نقلى را براى شيعيان، تکلّف ‏آفرين و شبهه ‏خيز و دردسرساز مى ‏يافته است و از سوى ديگر، مخالفان را از اشکال در استدلال ‏هاى عقلى، عاجز مى ‏دانسته است. لذا رويکرد جدلى فارغ از نقل را کارآمد مى ‏ديده است.

همچنين با تعمّق در «مدل نظريّه غيبت» سيّد مرتضى، تطوّر مبادى، ارکان، موانع و اقتضائات انديشه غيبت در عصر حاضر نسبت به زمان او آشکار مى ‏شود. لذا اين مقاله، ميزان کارآمدى امروزىِ اين مدل را بررسى کرده و بايسته ‏هاى مدل مناسب روزگار حاضر را پيش ‏رو نهاده است.

واژگان کليدى: سيّد مرتضى، اماميه، مدل غيبت، متکلّمان، شبهه.


*. استاديار دانشکده غیردولتی ـ غیرانتفاعی الهیات و معارف اسلامی هدی.