تاريخ : 1390/11/19
کد مطلب: 90
اعلام زمان برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی (ره)

اعلام زمان برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی (ره)

تاریخ انتشار: 30 آذر 1387

دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی(ره)، زمان برگزاری اين كنگره را، 17 ارديبهشت 1388 اعلام كرد.

 حجة الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی(ره)، دربارۀ زمان برگزاری اين گنگره گفت: گنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی، مؤلف کتاب الکافي، بر اساس برنامه پیش بینی شده می‌بایست در سال جاری برگزار می‌شد. ولکن با توجّه به گستردگی پژوهش‌های مورد نظر، این کنگره در هفدهم اردیبهشت 1388، در آستانه روز بزرگداشت کلینی، برگزار خواهد شد.

  رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، با یادآوری ثمرات کنگره‌های پیشین - که در بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شیخ ابوالفتوح رازی بوده -، معرفى و بزرگداشت شخصيت علمى و معنوى ثقة الاسلام كلينى، ترويج معارف حديثى اهل بيت(ع)، تحقيق و پژوهش در ميراث به جا مانده از آن محدث و دانشمند كم ‏نظير و نیز شناخت جايگاه و تأثير كتاب كافى بر ساير كتب روايى اعم از شيعه و اهل سنت را، از اهداف برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی عنوان کرد.

 وی تصحیح جدید کتاب کافی و نیز تحقیق و تصحیح برخی از شروح و تعلیقات آن را، از مهم ترین کارهای انجام شده برای این کنگره دانست و افزود: مجموعه آثاری که در این کنگره عرضه می‌شود، تقریباً به شصت و یک جلد می‌رسد که شانزده جلد آن، تصحيح جدیدی از کتاب كافی است 30 جلد آن مربوط به تعدادی از شروح و حواشی كافی است كه تا به‌حال منتشر نشده‌اند و پانزده جلد هم كتا‌ب‌ها و مقالاتی درباره كافی و كلينی و نیز گزارش پايان‌نامه‌ها و مقالات ارايه شده به کنگره است که اميد است همه این مجموعه تا زمان برگزاری كنگره چاپ و منتشر شود.

 گنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی، سومین کنگره‌ای است که در راستای بزرگداشت محدثان و عالمان بزرگ شیعه، به همّت مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث برگزار می‌شود.

 گفتنی است، به همت دبیرخانه کنگره، در تقویم رسمی کشور، روز 19 اردیبهشت به عنوان «روز بزرگداشت شیخ کلینی» ثبت شده است.