تاريخ : 1390/11/19
کد مطلب: 91
نشست خبری همایش مقدماتی کنگره، برگزار شد

نشست خبری همایش مقدماتی کنگره، برگزار شد

تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1387

نشست خبری همایش مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشت کلینی، امروز با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها، در سالن جلسات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

  در این جلسه ابتدا حجة الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، دبیر علمی کنگره با اشاره به پیشینۀ برگزاری کنگره‌ها گفت: در سال 1380، برای بزرگداشت عالمان و بزرگان ری، طرحی از سوی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث آماده شد و مقرر شد این طرح با همکاری آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، به اجرا گذاشته شود. در این راستا، ابتدا کنگرۀ بزرگداشت حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد؛ دومین بزرگداشت مربوط به شیخ ابوالفتوح رازی بود؛ و سومین همایش، برای بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی است که با توجه به جایگاه ویژۀ کلینی و کتاب کافی در نزد شیعه، به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

  رئیس پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث در تشریح فعالیت های علمی ـ پژوهشی انجام شده برای کنگرۀ کلینی گفت: مجموعۀ آثاری که در این کنگره عرضه می‌شود، تقریباً به شصت و یک جلد می‌رسد که شانزده جلد آن، تصحيح جدیدی از کتاب كافی است؛ سی جلد آن مربوط به تعدادی از شروح و حواشی كافی است كه تا به‌حال منتشر نشده‌اند؛ و پانزده جلد هم كتا‌ب‌ها و مقالاتی درباره كافی و كلينی و نیز گزارش پايان‌نامه‌ها و مقالات ارائه شده است که اميد است همۀ این مجموعه تا كنگرۀ اصلی چاپ و منتشر شود. در کنار این کارها، متن کامل گفتگو با برخی بزرگان و شخصیت‌های علمی و نیز نشست های علمی مربوط، در چند جلد عرضه خواهد شد. همچنین تهیۀ نرم‌افزار تمامی آثار یاد شده در قالب یک DVD، از دیگر فعالیت‌های کنگره است که همزمان با برگزاری همایش اصلی عرضه خو اهد شد.

دبیر علمی کنگره در ادامۀ سخنان خود، بزرگداشت «روز کلینی»، رونمایی از تمبر یادبود وی و نیز ارائۀ گزارش فعالیت‌های کنگره را از برنامه‌های اصلی همایش مقدماتی کنگره عنوان کرد و افزود: در حاشیۀ این نشست، مجموعۀ آثاری که تاکنون دربارۀ کافی و مرحوم کلینی منتشر شده و نیز تمامی تمبرهای یادبود شخصیت‌ها، به معرض دید علاقه‌مندان گذاشته خواهد شد.

در ادامۀ این جلسه، حجة الاسلام مهریزی به پرسش های مختلف خبرنگاران پاسخ گفت.

  گفتنی است، همایش مقدماتی کنگرۀ بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی، روز 19 اردیبهشت ماه سال جاری، همزمان با «روز بزرگداشت کلینی»، با حضور آیة الله العظمی جعفر سبحانی و تمامی علاقه مندان، از ساعت 9:30 تا 12:30 صبح در تالار علامه مجلسی مؤسسۀ دارالحدیث برگزار خواهد شد.