تاريخ : 1391/02/14
کد مطلب: 236
کتاب «نقض» و اعتدال مذهبى

کتاب «نقض» و اعتدال مذهبى

چکيده

پيش رو، اشاراتى است به برخى عبارات کتاب نقض که بر اعتدال دينى و  انديشه اصولى مؤلّف، دلالتى روشن دارند. نخست آشکار مى‏ گردد که اين  ميانه ‏روى در کتاب، دستاورد تقيه و مماشات نيست. مؤلّف دانشمند نقض،  در عين دفاع جانانه از همه مبانى شيعه اثناعشرى، پاره ‏اى از آنچه در  روزگار وى از آموزه ‏هاى شيعى به شمار مى ‏آمد و در سده ‏هاى پسين بر  شمار آنها افزوده شد، جزء اصول و فروع مذهب نمى ‏داند. وى، حشويه و  غلات را مقصّران اصلى ‏در اين بدعت ‏ها مى ‏خواند. نقض، اگرچه در نقد  کتابى است که در زمان او در نقد شيعه به تحرير درآمده بود، آراى غاليان و  حشويه را نيز از تيغ نقد خود بى ‏نصيب نمى ‏گذارد.

  غير از تصريحات عبد الجليل در جاى‏ جاى کتاب، شيوه او در نقد کتاب بعض فضائح الروافض نيز به‏ خوبى، مرام اعتدالى او را نشان مى ‏دهد که شايد  از همه آشکارتر، احترامى است که براى همه بزرگان فِرَق و مذاهب  اسلامى قائل است. در بخش پايانى نوشتار حاضر، نمونه ‏هايى از مواضع  اعتدالى او در مواجهه با اصحاب و خلفا آمده است.

کليدواژه ‏ها: تقريب، اعتدال مذهبى، بدعت، اصحاب، خلفا، نقض.