تاريخ : 1390/08/30
کد مطلب: 24
جايگاه اصطلاح  «شيعه اصوليّه» در گفتمان کلامى عبد الجليل قزوينى رازى

جايگاه اصطلاح «شيعه اصوليّه» در گفتمان کلامى عبد الجليل قزوينى رازى

چکيده

تقابل اخباريان و اصوليان از سده ۱۱ هجرى و همزمان با فعاليت ‏هاى مولى محمّد امين استرآبادى آغاز شد. در عين حال کاربرد اصطلاحات  «اخبارى» و  «اصولى» را مى ‏توان به شکل محدودترى در سده‏ هاى پيشين نيز پى ‏جويى کرد. کتاب نقض عبد الجليل قزوينى رازى از معدودترين آثار امامى در سده ‏هاى ميانه است که در آنها تقابل ميان اصوليّه و اخباريّه به شکل نسبتاً خوبى انعکاس يافته است و به طور خاصّ در موارد متعدّدى از گروهى به نام «شيعه اصوليّه» ياد شده است. براساس يک خوانش اوليّه به نظر مى ‏رسد، تقابل مطرح شده در کتاب نقض به اصحاب حديث قم و اماميان متمايل به مکتب متکلّمان بغداد اشاره داشته باشد. اين مقاله با ردّ اين خوانش و يک فرضيّه ديگر در نهايت نشان خواهد که کاربرد اصطلاح «شيعه اصوليّه» در گفتمان کلامى عبد الجليل قزوينى رازى ماهيّتى کاملاً راهبردى۱ دارد. گرچه در ظاهر عبد الجليل از جريان‏هاى امامى همچون اصوليّه و اخباريّه ياد مى ‏کند، امّا عدم تطبيق اطلاعات موجود در کتاب با شخصيّت ‏هاى شناخته شده اين جريان‏ ها نشان مى ‏دهد که مطرح کردن جريانى به عنوان  «شيعه اصوليّه» و سپس خبر دادن از تقابل آنها با اخباريّه صرفاً راهبردى براى بازيابى جايگاه اجتماعى اماميّه در عصر عبد الجليل بوده است.

کليدواژه ها: شيعه اصوليّه، شيعه اخباريّه، نقض، عبد الجليل قزوينى، سده ششم، راهبرد، گفتمان کلامى


* دانشجوى دکترى الهيات دانشگاه امام صادق عليه السلام

۱. در اين مقاله بارها از تعبير «راهبرد» استفاده شده است که معادل فارسى «استراتژى» است.