تاريخ : 1394/06/26
کد مطلب: 536
 جايگاه عقل در آراى سيّد مرتضى با تكيه بر تنزيه الأنبياء و جمل العلم و العمل

جايگاه عقل در آراى سيّد مرتضى با تكيه بر تنزيه الأنبياء و جمل العلم و العمل

سيّد مرتضى، از بزرگان علماى اماميّه و جامع علوم معقول و منقول در عصر خويش بوده و در ادبيّات و  فنون و كلام و تفسير، سرآمد اقران شمرده مى ‏شده است. اين مقاله با بررسى دو كتاب تنزيه الأنبياء و جمل  العلم و العمل از آثار سيّد مرتضى، به بيان جايگاه عقل در آراى وى مى ‏پردازد.

  بررسى آرا و نظرات موجود در اين دو كتاب و روشى كه سيّد مرتضى در سير بحث‏ ها پى مى ‏گيرد، نشان  از جايگاه ويژه عقل نزد او دارد. نزد او «نظر» و «تفكّر» در معارف دين، بر هر مكلّفى واجب است. او با  استفاده از حكم عقل به تأويل و تفسير نصّ قرآن و سنّت مى ‏پردازد و دليل عقلى را بر هر گونه روايتى  اعم از روايت صحيح و قوى، روايت آحاد و ضعيف و نيز مشهورات، ارجح مى ‏داند.

  سيّد مرتضى، عقل را نه تنها به عنوان ابزار در فهم معارف دين به كار مى ‏برد، بلكه به عقل به عنوان منبعى معرفتى در دين نگاه مى ‏كند و در صورت فقدان نصّ قرآنى، سنّت متواتر و اجماع، از حكم عقل استفاده مى ‏كند. البتّه منبع بودن عقل در نزد او، استقلالى نيست و تا جايى است كه با حكم شرع و عمل معصوم، منافات (تعارض) نداشته باشد و در صورت وجود تعارض، حكم شرع، مبناى عمل واقع مى ‏شود.

واژگان كليدى: سيّد مرتضى، عقل، نص، تنزيه الأنبياء، جمل العلم و العمل.


*. دانشجوی دكترى شيعه‏ شناسى دانشگاه اديان و مذاهب قم.